AUTORZY PROJEKTU : Wiesława Jaśkiewicz – nauczyciel chemii Joanna Misiewicz – nauczyciel biologii
I WPROWADZENIE :
Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że w zachowaniu równowagi w ekosystemie biorą udział wszystkie pierwiastki występujące w przyrodzie. Niektóre pierwiastki mają duże znaczenie dla życia i prawidłowego funkcjonowania organizmów żywych. Część z nich występuje w organizmach w ilościach większych niż 0,01%, są to tzw. makroelementy. Inne występują w ilościach mniejszych niż 0,01% - to mikroelementy. Obie te grupy pierwiastków powinny występować w ściśle określonych ilościach. Sposób żywienia i jakość spożywanej żywności kształtują w decydującej mierze stan zdrowia nie tylko człowieka. Postęp cywilizacyjny niesie ze sobą zagrożenia dla zdrowia i życia społeczeństwa. Celem projektu jest kształtowanie i rozwijanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych uczniów.
II CELE PROJEKTU :
a) cele główne : aktywizowanie intelektualne, społeczne i emocjonalne uczniów poznawanie pierwiastków biogennych i ich znaczenia w ekosystemie rozbudzenie świadomości ekologicznej i zdrowotnej rozwiązywanie problemów w twórczy sposób i efektywne współdziałanie w grupie samodzielne przygotowanie i gromadzenie informacji dt. projektu oraz przeprowadzenie eksperymentów badawczych kształcenie umiejętności prezentowania materiałów przy zastosowaniu współczesnych środków informacji kształcenie umiejętności samooceny
b) cele szczegółowe : Uczeń : wymienia i wyjaśnia co to są mikro- i makroelementy wie w jakich dziedzinach życia spotyka się z mikro- i makroelementami poznaje i określa rolę mikro- i makroelementów w życiu organizmów żywych określa ich występowanie w przyrodzie dostrzega skutki niedoboru i nadmiaru pierwiastków biogennych potrafi wskazać źródła mikro- i makroelementów w żywności wypowiada się na temat i rozumie co to jest zdrowa żywność, żywność zmodyfikowana genetycznie, rolnictwo ekologiczne, wegetarianizm, makrobiotyka dostrzega pośredni wpływ zaburzenia równowagi zawartości mikro- i makroelementów w środowisku na zdrowie człowieka
III TEMATYKA PROJEKTU :
Grupa 1 – BIOLODZY pierwiastki biogenne a ty pierwiastki biogenne a rośliny pierwiastki biogenne a zwierzęta Grupa 2 – CHEMICY pierwiastki biogenne a układ okresowy pierwiastków pierwiastki biogenne a organizmy żywe (Mg jako pierwiastek życia) Grupa 3 – EKOLODZY pierwiastki biogenne a środowisko Grupa 4 – DIETETYCY pierwiastki a żywność Grupa 5 – MEDYCY pierwiastki a zdrowie
Kolejność opracowywania tematów jest dowolna. Istnieje możliwość wdrożenia nowych pomysłów.
IV ŹRÓDŁA LITERATUROWE :
1.M. Koszmider, G.Kozanecka : “Zielone zadania” WSiP, Warszawa 1995 2.N.W.Skinder : “Chemia a ochrona środowiska” WSiP,Warszawa 1991 3.M.Stankiewicz, M Wawrzyniak-Kulczyk : “Poznaj, zbadaj, chroń środowisko w którym żyjesz” WSiP, Warszawa 1997 4.Tilling S.,Nisbet A.,Chell K.: “Kwaśne deszcze-zbadaj to sam” WSiP, Warszawa 1992 5.Stobiński J.: “Człowiek i chemia” NK, Warszawa 1986 6.Kowalik A.:”Metale śmierci” CEEW 1991 7.Łopata K.,Rudnik E.,Nowak E.:”Tajemnice gleby- chroń swoje środowisko” WSiP, Warszawa 1997
V SUGESTIE DOTYCZĄCE REALIZACJI PROJEKTU:
a) czas -1 miesiąc b) kontrakt c) zadania nauczyciela : przygotowuje uczniów do pracy metodą projektów podaje temat główny projektu oraz zakres zagadnień dt. tematu projektu przygotowuje podział na grupy przez losowanie opracowuje kontrakt przeprowadza cotygodniowe konsultacje z liderem każdej grupy koordynuje przebieg prezentacji i uczestniczy w ocenie projektu
d) zadania ucznia : zapoznaje się z metodą projektu opracowuje strategię działania zbiera i selekcjonuje informacje przeprowadza doświadczenia i wywiady przygotowuje inscenizacje graficznie opracowuje zdobyte wiadomości sporządza sprawozdanie i przygotowuje prezentację projektu prezentuje projekt
e) przykładowe zadania do wykonania dla poszczególnych grup: doświadczenia: 1 doświadczenie- badanie funkcji wapnia w kościach 2 doświadczenie- oznaczanie odczynu gleby 3 doświadczenie- badanie właściwości sorpcyjnych gleby 4 doświadczenie- wpływ soli (NaCl) na kiełkowanie nasion rzeżuchy 5 doświadczenie- doświadczenia wazonowe (nawozowe) monitoring kwaśnych opadów w swoim miejscu zamieszkania-raport wywiad z lekarzem, stomatologiem, technikiem żywności, laborantem, farmaceutą inscenizacja “Sąd nad mikroelementami” przygotowanie graficznych prezentacji z przebiegu działań ( plansze, zdjęcia, film, kasety z nagraniami wywiadów )
VI PROPONOWANE FORMY PREZENTACJI PROJEKTU :
Prezentacja odbędzie się w formie seminarium na które uczniowie przygotują wystąpienia w trakcie których w sposób graficzny, audiowizualny i poglądowy przedstawią wyniki swoich prac.
UWAGA : Po realizacji projektu można sprawdzić zapamiętane wiadomości i nabyte umiejętności w formie pracy pisemnej i dołączyć do projektu. VII ARKUSZ OCENY PROJEKTU :
GRUPA - ...................... IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA - ................................................................. TEMAT PROJEKTU - ............................................................................ .......................................................................... TERMIN PREZENTACJI - .................... CZAS TRWANIA PREZENTACJI - ....................
|